sunnuntai 11. tammikuuta 2015

DIY Herkkulapaset

Tämä piparireunakuvio on kyllä melko herkku! 
Taas valmistui yhdet lapaset ja aika karkki-/jätskiväreillä.
Suklaata, mansikkajäätelöä ja vaahtokarkkeja?
  

Alunperin tuon kuvion olen nähnyt Muita ihania -blogissa tai No home without you -blogissa tai sitten jollain brittiläisellä Instagram -sivulla.. aika trendikäshän tuo tuntuu olevan monessa kangaskuosissakin.
Olen siitä muokkaillut sitten omaan käteen sopivaa mallia. Nämä lapaset lähtevät kylläkin tuttavan käteen.

Lankana minulla on ollut jämiä, enimmäkseen 7 veljeksestä ja muista samanpaksuisista konepestävistä langoista. Mallikerta on 8 silmukan levyinen, eli silmukkamäärän tulisi olla 8:lla jaollinen. Minun lapasissani silmukoita on 40 eli 10 per puikko, ja tikutin nelosen puikoilla: tuli aika väljät. Aiemmin olen tehnyt 3,5 puikoilla, tulee napakammat ja pienempään naisen käteen sopivat.
Työn taakse tulee pisimmillään 7 silmukan mittaisia langanjuoksuja, joten lanka kannattaa mielestäni "sitoa" välissä kuljetettaessa, jotta sormet eivät takerru langanjuoksuihin. Mukavampi pukea ja käyttää. Jos kuvion haluaa väljemmin tai tiheämmin, voi tuota välissä olevaa yksiväristä sileää osuutta toki kaventaa tai leventää. Minulla on siinä viisi kerrosta aina kuvion jälkeen välissä ennen seuraavaa värinvaihtoa.
Tässä suurpiirteinen ohje tähän minun malliini, toivottavasti tästä on apuja:



Ihana pakkaspäivä, täällä Tampereella on tänään ollut -10 astetta pakkasta. 

1 kommentti: